В пространно 90-минутно Skype-интервю за The Grey Area, хардуерният разработчик Джери Елсуърт открехна вратата на килера на Valve, разкривайки не особено приятни подробности за работната атмосфера и политиката на Valve.
Както може би знаете, преди година и половина Елсуърт бива наета от Valve да работи по амбициозен хардуерен проект. Само година по-късно, изненадващо за всички тя бива уволнена от компанията, заедно с други свои колеги.
Valve е компания, която отдавна се хвали със своята работна култура и хоризонтална структура на управление. Елсуърт обаче разкрива подробности в интервюто, от които става ясно, че не всичко във Valve е "цветя и рози", особено последствията от така рекламираната хоризонтална структура на управление, начина, по който биват взимани решенията и работния дух в офисите на игровия разработчик.
"Но нещо, което научих от престоя си - по трудния начин - е, че всъщност има един скрит и могъщ кръг от управленци в компанията и се чувстваш все едно си в гимназията. Тук си имаме популярните хлапета, които всъщност държат властта, имаме си и побойниците и всички останали. Когато става дума за "всички останали" - няма проблем, но тези, които са проблем са "побойниците", обяснява бившия автомобилен състезател, самоук хакер и уважаван хардуерен специалист.
Тя обяснява, че прочутият "Наръчник на новопостъпилия във Valve" (PDF) е един доста идеалистичен документ, който не дава ясна представа за положението на нещата.
Основният проблем, според Елсуърт е, че тази хоризонтална структура на управление в компанията работи добре за един малък екип, но в една голяма компания, той не е приложим. Другата грижа е неразбирането, което среща от страна на "старите кучета" в компанията, които са спъвали работата й. Тя обяснява, че във Valve тя е разполагала с оборудване за милиони долари, а е срещнала отказ, когато е поискала да бъде нает хардуерен специалист, който да ръководи проекта, тъй като това щяло да развали "културата" на компанията.
"Имахме си хардуерна лаборатория, в която имаше оборудване за милиони долари и те не можеха да наемат хардуерен специалист за 40 000 долара на година, който да изработи части за това оборудване. Защото те се притесняваха, че довеждането му ще нарани ценната им култура", обяснява Елсуърт във видеоподкаста.
"Ако звуча огорчена, то е защото съм, наистина огорчена. Понеже те ми обещаха света, а след това ми забиха нож в гърба", споделя Елсуърт.
След всички усилия да задвижи амбициозния проект, над който е работила изведнъж идва и уволнението. Без никакво предупреждение. А в "наръчника" било записано, че ако служителят сгафи нещо и може да бъде изритан от компанията, ще бъде предупреден.
След уволнението си, Елсуърт решава, че е време да говори с реалния шеф и се качва при Гейб Нюъл. Без да се колебае Елсуърт го кара да избира - да финансира проекта й като външен разработчик или да го даде на нея и колегите й. След дълги разговори с адвокати и специалисти, тя получава проекта си, без каквито и да е задължения към компанията.
Заедно с Рик Джонсън от Valve, продължава работата си по проекта, докато той съвместява дейноста си с работата си във Valve по тяхното
[You must be registered and logged in to see this link.]А развитието на CastAR (името на устройството за допълнена реалност на Елсуърт) върви добре и Technical Illusions (компанията, която основава Елсуърт след напускането си на Valve) ще качи проекта в Kickstarter по-късно тази година.
Според нея по едно време те са започнали лов на вещици към нея и екипа й, заради тяхната "изкривена параноя", че щяла да бъде "отровена" културата на компанията.
Но тя споделя, че престоя й във Valve не е изгубено време, тъй като е било интересно за нея като хардуерен специалист да работи с професионалисти по софтуера и да види някои неща под различен ъгъл. И според Елсуърт, Valve действително обръщат внимание на потребителя и неговия интерес в своята работа.