Което, ще бъде достъпно скоро (в ограничена бета)
Рождените дни обикновено са повод за хубави спомени, но знаете ли какво? Нека да погледнем от другата страна, когато Steam беше нов и неутвърден, а не монолита в дигиталната дистрибуция, който е днес.
Началото на Steam, преди 10 години, далеч не е гладко. Всичко свързано с игрите тогава е в дните отпреди iOS, Android, Facebook, Google+, сваляемо съдържание… Игрите за конзоли и компютри се купуваха на CD/DVD. И това беше всичко!
Вече установен като непоклатима сила, началния произход на Steam далеч не е толкова колосален. Тогавашната идея на Valve, борещи се с обновяването и противопоставянето на измамници в мрежовата им игра — Counter-Strike, решават, че ще създадат услуга, която да върши точно това.
Пускането, актуализацията и защитата от измамници и хакове, ще е вградена в тази услуга, като по този начин ще предоставя постоянна и надеждна поддръжка за игрите.
Разработката на платформата започва през 2002г. и след успешна бета пусната на 12 септември, 2003г. Не беше кой знае какво. Услугата не беше задължителна за всички игри на Valve, а служеше в полза единствено, ако играете Counter-Strike или Day of Defeat.
Това се промени през 2004г. С излизането на Half-Life 2 Steam се превърна от допълнителна опция към задължително изискване за игрите. Ето думите на Дъг Ломбарди преди излизането на играта:
„Всички версии ще изискват интернет връзка по време на инсталацията. Това е с цел удостоверяване и борба с пиратството. След като това приключи, собственикът на закупената от магазин или Steam версията ще може да пусне самостоятелната игра на Half-Life 2 в режим извън линия.“
Така че, Steam беше задължителен за всеки, който закупува Half-Life 2. А всеки купуваше Half-Life 2, и когато тя излезе… Steam се срина. И то толкова лошо, че това беше отразено дори от BBC.
Сървърите на Valve просто не бяха готови за потопа от потребители, опитващи да пуснат играта при излизането ѝ. Това продължи няколко дни, докато хора по целия свят се мъчеха да стартират играта. Днес, малко или много, приемаме наличието на някакви проблеми със сървърите при излизането на игра като злочест стандарт, но това важи за мрежови игри и то през 2013г. В 2004г. идеята, че самостоятелната част от една игра трябва да бъде „удостоверена“ със сървър, далеч не беше установен стандарт.
Valve коригираха възникналите проблеми със сървърите, а хората получиха играта си макар и след няколко дни. Но това фиаско остави доста трайни и неприятни спомени. Ако потърсите, все още можете да намерите публикации във форуми от тогавашните дни, които се оплакват от Steam и Valve, пророкувайки как тази услуга ще съсипе PC игрите. Поглеждай сега към тези гибелни пророкувания е някак си очарователно трагикомично.
От 2003г. до 2004г. Steam беше от значение единствено за игрите на Valve, и то само като средство за купуването, актуализирането и пускането им. Едва през 2005г., когато Valve започва да подписва договори с външни издатели, услугата започва да се променя, не само като вътрешни приоритети, но и в представите на хората.
Към 2007г. Valve успяват да убедят, много от най-големите и важни компании свързани, с PC игрите, че продаването на техните заглавия в Steam е добра идея. Същевременно с това е подобрено качество на услугата, която вече е много по-солидна и устойчива. Само в рамките на 3 години, фиаско, подобно на това от началните дни за Half-Life 2, беше почти немислимо да се повтори!
До 2008г. услугата, започнала като начин за обновяване, се беше превърнала в център на PC игрите.
И така, за да обобщим 10 годишната история, ето някои интересни събития в развитието на Steam:2002г. — Разработката на Steam започва на неизвестна дата преди 2002г. Работните заглавия, които са ползвани, включват: „Grid“ и „Gazelle“. Платформата е разкрита публично на 22 март 2002г. на Game Developers Conference;
2003г. — Steam платформата е официално пусната на 12 септември. Цялата система и уебсайта се огъват под натиска на хилядите потребители, които искат да играят последната версия на Counter-Strike.;
2004г. — World Opponent Network (или WON) е спряна и заменена от Steam. Мрежовите функции на игрите, които са изисквали World Opponent Network, престават да работят, освен ако не бъдат преустроени към Steam.
С излизането си Half- Life 2 е първата игра, която задължително трябва да бъде активирана чрез Steam. Инфраструктурата не е оборудвана адекватно и много играчи чакат с часове или дни, преди да играят;
2005г. — Още от края на 2004г. Valve започват преговори, които продължават да водят и през 2005г., с редица издатели и независими разработчици, така че игрите им да излизат през Steam.
С пускането си в края на 2005г., Rag Doll Kung Fu, става първата игра за продажба в Steam, която не е разработена от Valve.
Също така Valve обявяват, че вече имат печалба от Steam, макар и само от техните изключително популярни игри;
2006г. — В средата на декември поради спиране на тока, причинено от бури, Steam мрежата е извадена от строя в продължение на около 20 часа. Това беше най-дългият период, в който мрежата е била извън линия;
2007г. — С пускането на Orange Box Valve въвежда много нови функции в Steam общността: страница със собствен профил на играча, постижения, чат система за групи и др.;
2008г. — Valve предлага достъп до Steamworks инструментите, създадени да предоставят на други разработчици възможността за интеграция на Steam функциите в техните игри. Участието в програмата не е задължително за игрите в Steam, а се предоставя на разработчиците, ако желаят да се възползват от наличието на статистики и възможността за анализ на данните, които системата предоставя;
2009г. — Гореупоменатите функции стават все по-популярни не само сред играчите, но нарастват и цялостната популярност на Steam в индустрията. Макар да има някои конкурентни платформи, възникнали в последните години, Steamworks заглавия стават все по-доминантни. Започват да излизат все повече игри от независими студия, които получават подкрепата на Valve;
2010г. — Steam клиента получава поредния си нов дизайн и за пръв път излиза Mac версията му. Закупените Steam игри за Windows, които поддържат тази функционалност, вече могат да бъдат пускани на Mac OS, без да се налага повторна покупка.
Същата година през март Valve пускат Steam Translation Server, който е услуга позволяваща превода на Steam от потребители. Затворената бета приключва октомври същата година. В момента Steam поддържа 25 езика;
2011г. — За да предостави защита срещу кражбата на акаунти, Valve добавя Steam Guard към Steam клиента през март 2011г.
Излиза Steam за PS3 съпроводен от Portal 2, която предоставя между-платформена мрежова игра за PC, Mac и PS3.
В средата на 2011, Valve започва да предлага първите безплатни игри в Steam — Global Agenda, Spiral Knights и Champions Online. Това е свързано със следващата им стъпка — Team Fortress 2 става първото безплатно заглавие на Valve. Следвайки това действие Valve позволява закупуване, замяна и търговия на артикули в игрите чрез Steam и повишава статуса на платформа като все по-популярния модел за финансиране безплатните игри, който е въведен същата година в Team Fortress 2;
2012г. — Пускането на Steam „За голям екран“ представя нов интерфейс, който е специално проектиран за използване на геймпадо в комбинация с голям телевизор. Но скоро Steam може да бъде ползван дори и при по-малките екрани на мобилни устройства — излиза официално Steam приложение за мобилни устройства;
През май услугата получава възможността за отдалечено управление на игрите през др. компютри или мобилното приложение. Обявена през юли и излязла следващия месец е Steam „Зелена светлина“. Тя дава възможност на потребителите да избират, кои от предоставените за разглеждане игри ще излязат в Steam. През октомври в Steam излизат първите софтуерни приложения, които не са игри;
2013 — През февруари Valve пускат версия на Steam за Linux. Закупените Steam игри за Windows, MacOS или Linux, които поддържат функционалността SteamPlay, могат да бъдат пускани на всяка платформа, независимо от това на коя са купени.
Програмата на Steam за „Ранен достъп“ излиза през март 2013г. Услугата позволява на разработчиците да пуснат работещи версии на все още недовършени игри, под формата на бета достъп. Така дават възможност на потребителите да предоставят отзиви за дадено заглавие до неговото завършване.
Steam картите за размяна са представени през май и излизат официално в юни.
Семейно споделяне в SteamИ така стигаме до септември 2013г., когато Valve се готви да представи „Семейното споделяне“ в Steam! Ще подготвим статия за тази нова функция в идните седмици, а междувременно можете да прегледате официалната страница тук. Тъй като очакваме превода да бъде приложен в понеделник, можете да прегледате често задаваните въпроси сега:
Искам да опитам това! Как мога да се присъединя в бетата за „Семейно споделяне“? Изразяването на интерес за участие в бетата става, като се присъедините към групата за „Семейно споделяне“ в Steam общността. Бетата за „Семейно споделяне“ започва в средата на септември, когато на хиляда Steam акаунта от тази група ще бъде предоставен достъп да споделят своите Steam библиотеки. Ще разберете, че сте били избрани, когато получите е-писмо от Steam с покана да изпробвате новата функция.
Как да включа „Семейно споделяне“ на компютъра си? „Семейното споделяне“ може да бъде включено по два начина: локално (като се позволи споделянето в настройките на профила Ви със „Семейно споделяне и устройства“) или отдалечено (чрез откликване на искане от Steam потребител, за да споделите Вашите предварително инсталирани игри чрез е-писмо).
Има ли ограничение за броя устройства, които мога да упълномощя при споделяне на моята библиотека? Да. Един Steam акаунт може да упълномощи „Семейно споделяне“ за максимум 10 устройства в даден момент.
Мога ли да споделям определени игри или трябва ли да направя това с цялата библиотека? Библиотеките са споделят и заемат изцяло.
Могат ли всички Steam игри да се споделят със семейството и приятели? Не, поради технически ограничения, някои Steam игри може да не са достъпни за споделяне. Например, заглавия, които изискват допълнителен ключ от трети страни, акаунт или абонамент, за да се играят, не могат да бъдат споделяни между потребителите.
Може ли аз и мой приятел, споделяйки библиотека, да играем едновременно? Не, споделената библиотека може да бъде достъпна само за един потребител в даден момент.
Когато упълномощя устройство, където заемам моята библиотека на други, ограничавам ли възможността си за достъп и пускане на игри? Като заемодател, винаги можете да получите достъп до игрите си по всяко време. Ако сте решили да пуснете игра, докато някой приятел ползва библиотеката Ви, той/тя ще разполага с няколко минути, за да купи или излезе от това, което играе.
Понякога игрите, които съм взел назаем, са недостъпни за пускане. Защо? Игрите, взети назаем, са достъпни само на устройства, които са били упълномощени от заемодателя. Те ще бъдат недостъпни дори при упълномощено устройство, когато библиотеката на заемодателя се използва от друг компютър в момента.
Кой притежава и има достъп до сваляемото и друго съдържание, по време на игра, което е свързано с взетото назаем заглавие? Заемополучателят ще имат достъп до сваляемото съдържание на заемодателя, но първият не може да купува такова за основна игра, която не притежават. Всеки играч може да закупи, търгува, печели или придобие съдържание другояче по време на игра, но тези артикули не могат да бъдат споделяни между акаунтите. Тези артикули остават собственост на акаунта, който ги е закупил или придобил, без значение дали е заел или отдал основната игра.
Може ли съдържание, което е за ограничен регион, да бъде споделено между други такива? Не, всякакви региони ограничения остават в сила, когато отдавате или заемате съдържание.
Ще бъда ли наказан за измама или недоброжелателност, проведена от други потребители, докато ползват игрите ми? Привилегиите Ви за „Семейно споделяне“ може да бъдат отнети, ако Вашата библиотека се използва от заемополучатели, които провеждат измами или друга недоброжелателност. Препоръчваме да упълномощавате единствено познати компютри, които сте убедени, че са сигурни.