С конзолата SteamBox компанията, създала мегахита Counter-Strike, иска да зададе вярната посока за развитие на гейм индустрията.
[You must be registered and logged in to see this image.]През последните няколко години видеоигрите се опитват да излязат от задънената улица на традиционното мислене по отношение на хардуерните решения, което стопира прогреса в сектора. Умните мобилни устройства частично успяха да разчупят стандартната парадигма на игралните платформи – вечната битка за надмощие между настолните компютри и телевизионните конзоли. Независимо от все по-мощните процесори, използвани в смартфони и таблети, този тип устройства за момента си остават средство за пускането на по-непретенциозните заглавия. Сериозните игри продължават да бъдат запазена територия на телевизионните конзоли и десктоп машините, които водят ожесточена борба помежду си. Мощта и гъвкавостта на компютърните конфигурации се изправя срещу оптимизацията, простотата и по-разнообразния каталог от заглавия при конзолите. Никоя от големите гейм компании обаче не успя да предложи решение, което да намали драстично противопоставянето между двете концепции, комбинирайки предимствата им и елиминирайки недостатъците.
В тази битка обаче изненадващо се намесва гейм разработчикът Valve. Вероятно сте чували за него покрай хитовите поредици Half-Life и Counter-Strike. Истинският успех на компанията обаче идва с пускането на първата изцяло дигитална платформа за разпространение на компютърни игри, наречена Steam. Бавно този модел беше копиран от някои от големите разпространители като например EA. Сега компанията на Гейб Нюел си поставя още по-висока цел – пренасянето на Steam при конзолите и разчупването на досегашния хардуерен модел на гейм индустрията.
Напред с пълна параПо време на тазгодишното изложение за потребителска електроника CES, проведено през тази седмица в Лас Вегас, компанията Valve демонстрира оптимизирана за телевизори версия на платформата Steam, наречена The Big Picture, както и различни хардуерни решения, подготвени за нея. За разлика от Microsoft, Nintendo и Sony, компанията няма да се ограничи с един тип устройство. Тя разчита хардуерните производители да разработят различни и максимално ефективни решения. Например в Лас Вегас демонстрацията на The Big Picture се осъществи благодарение на няколко устройства – ултрапортативното PC X51 на Alienware (геймърското звено на Dell), преносимата конзола Shield на nVidia и прототип на неназован производител.
Valve обаче няма да се задоволи само с това. Гейб Нюел обяви, че компанията му инвестира в технологичната стартираща фирма Xi3, която разработва Piston – десетсантиметрово кубче, в което на модулен принцип се побира пълноценна компютърна конфигурация. Всички изброени устройства имат за цел да демонстрират възможностите на комбинацията между Steam, интерфейса The Big Picture и допълнително устройство, което технически да реализира играта на голям екран.
Самият Гейб Нюел потвърждава в интервю за технологичния блог TheVerge, че компанията ще пусне и собствена конзола на име SteamBox, като ще използва Linux за операционна система. Той допълва, че фирмата му няма да пречи на потребителите да инсталират на устройството други платформи като например Windows. Идеята е конзолата да бъде максимално отворена.
Иновативното устройство ще позволи да се играят пълнокръвни компютърни игри, както на свързани към тях монитори, така и на големи цифрови телевизори. Уловката е, че нито едно от представените на CES устройства не е митичният SteamBox. Те по-скоро трябва да гарантират плавно преминаване от сегашното статукво към един по-свързан свят. Зад новата конзола на Valve всъщност се крият много по-амбициозни планове за промяна на визията за гейм индустрията, а не просто навлизане на компанията на хардуерния пазар.