Valve неочаквано реши да отвори сорс-кода на транслатора Direct3D -> OpenGL и го публикува в свободен вид в Github. Кодът е взет директно от популярната игра Dota 2 и е публикуван в оригиналния си вид със свободния MIT лиценз.
Транслаторът ToGL поддържа работата на ограничен брой програмни интерфейси на D3D 9.0c, може да транслира байт-кода от HLSL (High Level Shader Language) към GLSL (OpenGL Shading Language) и частично SM3. В сорс-кода има фрагменти, специално написани за Source енджина, които явно ще трябва да се разчистят. Няма да е излишна и подробна документация.
Транслаторът ToGL може да е полезен за разработчици на игри и програми, които искат да портират Windows приложенията към Linux. Има надежда, че благодарение активността на Valve по отношение на OpenGL, стандартът DirectX ще получи сериозен и силен конкурент. Засега само Direct3D е най-актуалната и поддържана платформа от DirectX интерфейсите, като старите игри за Direct3D 9.0c се подават на почти автоматично портиране.
Любопитно е, че Интернет-гигантът Google неотдавна представи транслатора ANGLE, който е пълна противоположност на ToGL и позволява стартирането на приложения за OpenGL ES 2.0 в средата DirectX 9 или DirectX 11.